Falsk ischias

Vanligtvis när jag skriver om ischias på denna sida är det den ”ursprungliga” varianten jag syftar på. Men det finns även något som kallas för falsk ischias eller ibland Ischialgi. Jag kommer i denna artikel referera till den ursprungliga typen som ”äkta ischias”. Piriformis syndrom är en typ av den falska.

Vad är falsk ischias?

Det är helt enkelt när symtomen och besvären inte beror på en skadad disk. Även om man kan bli förvirrad av namnet är den falska vanligare av de två sorterna. Generellt brukar man säga att det inte ger lika mycket smärta, problem och liknande men det kan variera kraftigt och personer med falsk ischias kan mycket väl ha mer ont än de med den äkta typen.

Falsk ischias symtom

Symtomen av ischialgi är ganska lika de för den äkta typen. Men den falska typen sägs ge en lite mer diffus smärtbild. En annan stor skillnad är att smärtan aldrig går nedanför knät, till exempel ner till foten, vid falsk ischias. De allvarliga symtomen som kan finnas vid äkta ischias uppkommer aldrig vid den falska typen. Dessa innefattar försvagad känsel eller känselbortfall, försämrade reflexer, försvagade muskler som leder till droppfot och förlorad känsel i underliv.

Varför drabbas man?

Som jag redan nämnt beror falsk ischias inte på diskbråck. En vanlig orsak till falsk ischias är generellt dålig hållning

Falsk ischias kan orsakas av tunga lyft.

Tunga lyft med dålig teknik kan orsaka ischialgi.

eller överbelastning av kroppen på något sätt. Till exempel kan man drabbas efter ett gympass där man har lyft tungt med dålig teknik. Det är också vanligt att få det när man utför ovana rörelser som exempelvis snöskottning vilket man kanske bara gör några gånger per år.

Falsk ischias kan även orsakas av att man har olika långa ben vilket kan ge en ofördelaktig hållning. Fotproblem såsom nersjunken hålfot eller bara användandet av felaktiga skor kan också vara orsaker. Gamla skador i knän och fötter eller skador och sjukdomar i ryggen är ytterligare potentiella orsaker.

En annan orsak, som oftast drabbar män, är så kallad ”tjock plånbok”. Har man en tjock plånbok i ena bakfickan och sitter på ett relativt hårt underlag under lång tid kan denna snedbelastning ge upphov till falsk ischias. Det kan låta osannolikt men är en bister verklighet för många.

Piriformis syndrom

Piriformis syndrom är som sagt en typ av ischialgi. Piriformis syndrom uppstår när ischiasnerven kommer i kläm av en spänd eller svullen piriformis muskel, även kallat päronmuskeln.

Falsk ischias behandling

Även om åkomman kan orsaka mycket lidande och är ännu vanligare än den äkta varianten finns det några ljusglimtar. Det är nämligen oftare en falsk ischias behandling lyckas och gör patienten symtomfri jämfört med äkta ischias. Den behandling man ordineras av sjukvården är ofta ganska lik den man får för den äkta typen.

Initialt består behandlingen ofta av antiinflammatorisk medicin och smärtstillande tabletter. Därefter brukar kiropraktor eller liknande behandling ordineras.

Precis som vid den äkta typen finns det alternativ behandling som kan fungera mycket bra. Troligtvis fungerar det ännu bättre mot falsk ischias då det generellt sett är lättare att behandla. Jag rekommenderar starkt boken Sciatica SOS av Glen Johnson som botade mig.

Övningar

Yoga är bra som en falsk ischias behandling.

Att utföra yoga är bra både i förebyggande syfte och som behandling.

Precis som vid den äkta varianten är det viktigt att röra på sig mycket och utföra olika övningar. Bra övningar mot falsk ischias är främst sådana med fokus på rygg, mage och avlastande muskulatur. Det är dock viktigt att utföra övningarna på rätt sätt med bra lyftteknik bland annat.

Övningar som förbättrar hållningen som till exempel yoga, pilates och coreträning är mycket bra. Även konditionsträning som cykling, simning och aerobics är bra för att förebygga och motverka åkomman. Det man dock bör undvika är tuffa kontaktsporter och övningar med kraftig belastning på ländryggen.

2 Comments

  1. Carina februari 23, 2017
    • Johan februari 24, 2017

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *